Strona prezentuje wydarzenia w obozie Zagłady Treblinka II dzień po dniu przez cały czas jej funkcjonowania[1][2][3][4][5]. Wszystkie deportacje były prowadzone z terenu okupowanej przez Niemców Polski – chyba, że zaznaczono inaczej. W większości wypadków liczba deportowanych jest przybliżona. Dni są podane chronologiczne, chociaż niektóre dni pominięto – co oznacza, że nie ma informacji, co się w tych dniach zdarzyło. Nie znaczy to, że w tych dniach nie było transportów czy też że nikogo wówczas nie mordowano[1].

Źródła:
wikipedia.org/Timeline of Treblinka extermination camp

Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center

 

Dzień# Data Liczba deportowanych (w tysiącach) Deportowani z: Łączna liczba deportowanych (w tysiącach) Główne wydarzenia
7 lipca 1942 Komendant Irmfried Eberl pisze do Heinza Auerswalda, że Treblinka będzie gotowa do rozpoczęcia operacji 11 lipca 1942 roku.
1 22 lipca 1942 6,500 Warszawa, getto 6,500 Pierwsza deportacja z warszawskiego getta.
2 23 lipca 1942 7,300 Warszawa 13,800 Treblinka jest w pełni gotowa operacyjnie.
3 24 lipca 1942 7,400 Warszawa 21,200
4 25 lipca 1942 7,530 Warszawa 28,730
5 26 lipca 1942 6,400 Warszawa 35,130
6 27 lipca 1942 6,320 Warszawa 41,450
7 28 lipca 1942 5,020 Warszawa 46,470
8 29 lipca 1942 5,480 Warszawa 51,950
9 30 lipca 1942 6,430 Warszawa 58,380
10 31 lipca 1942 6,756 Warszawa 65,136
11 1 sierpnia 1942 6,220 Warszawa 71,356
12 2 sierpnia 1942 6,276 Warszawa 77,632
13 3 sierpnia 1942 6,458 Warszawa 84,090
14 4 sierpnia 1942 6,568 Warszawa 90,658
15 5 sierpnia 1942 6,623 Warszawa 97,281 Do Treblinki trafia Hillel Cajtlin.
15 5 sierpnia 1942; 16-17 sierpnia 1942 30,000 Radom, getto 127,281 Pierwszy pociąg z radomskiego getta czekał dwa tygodnie, gromadząc odpowiednią liczbę ofiar.
16 5 sierpnia 1942 10,085 Warszawa 137,366 Do Treblinki trafia Janusz Korczak i 200 sierot. Fahrplananordnung Nr 548; Warszawa – Treblinka.[6][7] (Jeden z codziennych transportów - 58 wagonów towarowych i dwa osobowe)
17 7 sierpnia 1942 10,672 Warszawa 148,038 W warszawskim getcie Niemcy wydają żywność na drogę, co powoduje kolejki chętnych. Cztery transporty w ciągu dwóch dni nie mogą pomieścić wszystkich czekających na Umschlagplatzu na "deportację", chcących dostać chleb.[8]
18 8 sierpnia 1942 7,304 Warszawa 155,342
19 9 sierpnia 1942 6,292 Warszawa 161,634
20 10 sierpnia 1942 2,158 Warszawa 163,792
21 11 sierpnia 1942 7,725 Warszawa 171,517
22 12 sierpnia 1942 4,688 Warszawa 176,205
23 13 sierpnia 1942 4,313 Warszawa 180,518
24 14 sierpnia 1942 5,168 Warszawa 185,686
25 15 sierpnia 1942 3,633 Warszawa 189,319
26 16 sierpnia 1942 4,095 Warszawa 193,414
27 17 sierpnia 1942 4,160 Warszawa 197,574
28 18 sierpnia 1942 3,926 Warszawa 201,500
29 19 sierpnia 1942 4,000 Warszawa 205,500
29 19 sierpnia 1942 6,500 Falenica 212,000
29 19 sierpnia 1942 7,000 Otwock 219,000 do transportu dołączono też Żydów z Miedzeszyna [9]
29 19 sierpnia 1942 1,800 Rembertów 220,800
29 19 sierpnia 1942 3,000 Jadwisin 223,800
29 19 sierpnia (3 października [9]) 1942 3,000 Radzymin 226,800 do transportu dołączono Żydów z Legionowa, Wołomina-Sosnówki i Tłuszcza [9]
29 19 sierpnia 1942 2,200 Wołomin 229,000
29 19 sierpnia 1942 (22 września [9]) 0,700 Jadów 229,700
29 19 sierpnia 1942 5,500 Parczew 235,200
30 20 sierpnia 1942 4,000 Warszawa 239,200
30 20-26 sierpnia 1942 21,000 Kielce 260,200 4 transporty w dniach: 20, 22 24 i 26 sierpnia, w każdym po 50 wagonów towarowych i 2 osobowe.
31 21 sierpnia 1942 3,000 Warszawa 263,200
31 21 sierpnia 1942 6,120 Mińsk Mazowiecki - zamknięcie getta 269,320
32 22 sierpnia 1942 3,000 Warszawa 272,320
32 22 sierpnia 1942 5,000 Siedlce 277,320
32 22 sierpnia 1942 3,500 Łosice 280,820 W Łosicach i Mordach byli też Żydzi z getta w Sarnakach [9]
32 22 sierpnia 1942 3,800 Mordy 284,620
33 23 sierpnia 1942 3,000 Warszawa 287,620 Do Treblinki trafia Jankiel Wiernik.
34 24 sierpnia 1942 3,000 Warszawa 290,620
35 25 sierpnia 1942 3,002 Warszawa 293,622 Do Treblinki trafia Abraham Krzepicki.
35 25 sierpnia 1942 5,500 Międzyrzec Podlaski, getto 299,122 Fahrplananordnung Nr 562; Międzyrzec – Treblinka - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe.
36 26 sierpnia 1942 5,500 Międzyrzec Podlaski, getto 304,622 Fahrplananordnung Nr 562; Międzyrzec – Treblinka - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe.
36 26 sierpnia 1942 3,000 Warszawa 307,622 Odilo Globocnik, Christian Wirth i Josef Oberhauser wizytują obóz w Treblince. Komendant Irmfried Eberl zostaje odwołany.
37 27 sierpnia 1942 2,454 Warszawa 310,076 W ciągu ostatnich 15 dni deportowano 53.750 Żydów z Warszawy.[10]
38 28 sierpnia 1942 nieznana Łuków Fahrplananordnung Nr 565; Łuków – Treblinka. Odilo Globocnik chwilowo wstrzymuje deportacje do Treblinki. Komory gazowe nie funkcjonują dobrze, masowe groby są przepełnione. W sierpniu na rozkaz Globocnika Franz Stangl, komendant obozu w Sobiborze, zastępuje Irmfrieda Eberla na stanowisku komendanta Treblinki. Stangl przywraca porządek w obozie i zleca budowę nowych komór gazowych, gotowych wczesną jesienią 1942. Transporty z Żydami z Warszawy i Radomia zaczynają znów przychodzić we wrześniu 1942.[11]
41 31 sierpnia 1942 Komendant Irmfried Eberl opuszcza Treblinkę.
42 1 września 1942 Komendantem obozu Treblinka II zostaje Franz Stangl. Nowe, większe komory gazowe zastąpiły stare. Mogą zabijać od 12 000 do 15 000 ofiar dziennie,[12] maksymalna pojemność to 22 000 egzekucji w ciągu 24 godzin.[13]
43 2 września 1942 nieznana Włoszczowa Fahrplananordnung Nr 566; Włoszczowa - Treblinka - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe.
44 3 września 1942 4,609 Warszawa 314,685 Rozpoczęto ponowne deportacje z Warszawy, kolejny transport dociera następnego ranka.[14]
45 4 września 1942 1,669 Warszawa 316,354
47 6 września 1942 3,634 Warszawa 319,988
48 7 września 1942 6,840 Warszawa 326,828
49 8 września 1942 13,596 Warszawa 340,424
50 9 września 1942 6,616 Warszawa 347,040
50 9 września 1942 nieznana Częstochowa, getto
51 10 września 1942 5,199 Warszawa 352,239
52 11 września 1942 5,000 Warszawa 357,239 Meir Berliner atakuje i zabija na placu apelowym SS-Oberscharführera Maxa Bialę. Zostaje natychmiast zabity.
53 12 września 1942 4,806 Warszawa 362,045 Do Treblinki dojechali chorzy ze szpitala wraz z personelem lekarskim i technicznym. Z Treblinki uciekł Abraham Krzepicki.
56 15 września 1942 6,000 Kałuszyn 368,045 W transporcie z Kałuszyna byli też Żydzi z Dobrego, Latowicz i Stanisławowa; popędzono wszystkich na stację w Mrozach [9]
56 15 (lub 27) września 1942 1,000 Kołbiel 369,045 Według innych źródeł Żydzi z Kołbieli 27 września zostali wyprowadzeni na rynek, uformowani w szeregi i pędzeni na piechotę do Pilawy, skąd pociągiem wywieziono ich do obozu w Treblince. [48]
56 15 września 1942 1,000 Mrozy/Kuflew 370,045 W transporcie z Mrozów byli też Żydzi z Cegłowa [9]
56 15 września 1942 700 Siennica 370,745
56 15 września 1942 700 Stanisławów 371,445
56 15 września 1942 1,000 Gniewoszów 372,445
57 16 września 1942 6,000 Jędrzejów 378,445
57 16 września 1942 1,500 Szczekociny 379,945
57 16 września 1942 5,000 Włoszczowa 384,945
57 16 września 1942 3,000 Wodzisław 387,945
62 21 września 1942 1,000 Sędziszów 388,945 Fahrplananordnung Nr 587; Sędziszów – Treblinka - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe.
62 21 września 1942 2,196 Warszawa 391,141 Jom Kipur - zakończenie wielkiej akcji wysiedleńczej w getcie warszawskim. Przyjeżdża ostatni transport, w którym znaleźli się, wraz z rodzinami, również policjanci żydowscy.[15]
62 21 września 1942 2,500 Skarżysko-Kamienna 393,641
62 21 września 1942 4,000 Suchedniów 397,641
63 22 września 1942 do 40000 Częstochowa, getto 437,641 Pierwszy z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa – Treblinka (każdy pociąg miał 58 wagonów towarowych i 2 osobowe). Opróżnianie getta trwało przez 3 tygodnie, od 21 września do 8 października 1942 r. W tym czasie ok. 7.000 Żydów deportowano do Treblinki. Członkowie Judenratu zostali deportowani 4 października 1942 r.[16][44]
63 21 lub 22 września 1942 2,000 Terezin, getto (Czechosłowacja) 439,641 Transport, oznaczony “Bo” (pociąg Da 83), wyjechał z Terezina 19 września 1942 i był pierwszym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani z Berlina, Kolonii, Wiednia i Monachium. [17]
63 22 września 1942 5,800 Sokołów Podlaski 445,441 W czasie akcji na miejscu zabito 1500-2000 osób [9]
63 22 września 1942 8,300 Węgrów 453,741 W samym getcie zabito ok. 2000 osób [9]
63 22 września 1942 1,100 Kosów Lacki 454,841
63 22 września 1942 1,100 Sterdyń 455,941
63 22 września 1942 2,000 Stoczek 457,941 ok. 18.09. Żydów przepędzono do Parysowa [9]
64 23 września 1942 5,000 Szydłowiec 462,941 Fahrplananordnung Nr 587 - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe.
65 23 lub 24 września 1942 2,020 Terezin, getto (Czechosłowacja) 464,961 Transport, oznaczony “Bp”, wyjechał z Terezina 21 września 1942 i był drugim z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani z Niemiec i Austrii, m.in. ponad 1 tys. osób z Wiednia. [18]
65 24 września 1942 nieznana Łochów 464,961 Fahrplananordnung Nr 592
66 25 września 1942 5,000 Szydłowiec 469,961 Fahrplananordnung Nr 587 - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe.
66 25 września 1942 Częstochowa 469,961 Drugi z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka
67 25 lub 26 września 1942 1980 Terezin, getto (Czechosłowacja) 471,941 Transport, oznaczony “Bq”, wyjechał z Terezina 23 września 1942 i był trzecim z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani wcześniej z Niemiec i Austrii, między nimi 716 osób z Wiednia, 400 z Westfalii i 356 z Dolnego Śląska. [19]
67 26 września 1942 5,000 Siedlce 476,941
67 26 września 1942 4,800 Biała Podlaska 481,741
67 27 września 1942 1,240 Łaskarzew 482,981
67 27 września 1942 13,000 Kozienice 495,981 Fahrplananordnung Nr 587 - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe.
68 28 września Czestochowa 495,981 Trzeci z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka
69 28 lub 29 września 1942 2,004 Terezin, getto (Czechosłowacja) 497,985 Transport, oznaczony “Br”, wyjechał z Terezina 26 września 1942 i był czwartym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani wcześniej z Niemiec i Austrii, między nimi 617 osób z Wiednia i 584 z Berlina.[20]
70 29 września 1942 10,000 Zwoleń 507,985
72 1 października 1942 Czestochowa 507,985 Czwarty z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka
72 1 października 1942 2,000 Busko-Zdrój 509,985
72 1 lub 6 października 1942 8,000 Chmielnik 517,985
72 1 października 1942 4,000 Nowy Korczyn 521,985
72 1 października 1942 3,000 Pacanów 524,985
72 1 października 1942 3,000 Pińczów 527,985
72 1 października 1942 2,000 Radzyń 529,985
73 1 lub 2 października 1942 2,000 Terezin, getto (Czechosłowacja) 531,985 Transport, oznaczony “Bs”, wyjechał z Terezina 29 września 1942 i był piątym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani wcześniej z Niemiec i Austrii, między nimi 498 osób z Wiednia, 495 z Hesji i 498 z Berlina. [21]
73 2 października 1942 883 Darmstadt, Niemcy 532,868 Transport oznaczony “Da 84”, który opuścił Darmstadt 30 września 1942, wiózł 883 Żydów z 63 miejscowości w regionie Hesji. [22]
73 2 października 1942 3,440 Parysów 536,308
73 2 października 1942 3,680 Sobienie-Jeziory 539,988
73 2 października 1942 1,640 Sobolew 541,628
73 2 października 1942 10,000 Żelechów 551,628
75 4 października 1942 Częstochowa, getto 551,628 Piąty z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka
76 5 października 1942 7,000 Łuków 558,628 Nienumerowany transport. Oskar Strawczyński, przywieziony z getta częstochowskiego, ucieka w czasie powstania.[23][24][25]
77 6 października 1942 800 Żarki 559,428
77 6 października 1942 nieznana Międzyrzec Podlaski, getto (Biała Podlaska, Konstantynów) 559,428 do transportu dołączono Żydów z Białej Podlaskiej [26]; byli tam też Żydzi, którzy przyszli piechotą z Konstantynowa Podlaskiego [45]
78 7 października 1942 Częstochowa, getto 559,428 Ostatni szósty transport w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka
78 7 października 1942 1,600 Koniecpol 561,028
78 7 października 1942 2,000 Łagów 563,028
79 7 lub 8 października 1942 1,000 Terezin, getto (Czechosłowacja) 564,028 Transport, oznaczony “Bt”, wyjechał z Terezina 5 października 1942 i był jednym z dwóch transportów relatywnie młodych ludzi do Treblinki. Byli w nim Żydzi deportowani wcześniej z Ostrawy i Protektoratu. [27] Do Treblinki trafiają Richard Glazar, Karl Unger i Rudolf Masarek.
81 10 października 1942 14,000 Radomsko 578,028 W transporcie z Radomska przyjeżdża Zygmunt Strawczyński. Obydwaj z bratem Oskarem uciekają w czasie powstania. [23][24][25]
82 11 października 1942 11,000 Ostrowiec Świętokrzyski 589,028
82 10 lub 11 października 1942 1,000 Terezin, getto (Czechosłowacja) 590,028 Transport, oznaczony “Bu”, wyjechał z Terezina 8 października 1942 i był drugim transportem relatywnie młodych ludzi do Treblinki. Byli w nim Żydzi deportowani z Protektoratu, między nimi 597 osób, które przybyły do Terezina kilka miesięcy wcześniej. [28]
86 15 października 1942 22,000 Piotrków, getto 612,028 "Akcja" w Piotrkowie trwała 8 dni, poczynając od 14 października 1942 r. Łączną liczbę 22 000 więźniów podzielona na 4 transporty, które zawierały także Żydów przywiezionych do Piotrkowa z Kamieńska, Przygłowa, Sulejowa, Srocka, Tuszyna, Wolborza i Rozprzy, przychodzące w ciągu kilku dni. Żydzi z Bełchatowa, Kalisza, Gniezna i Płocka także byli deportowani do Piotrkowa.[29]
86 15 października 1942 1,500 Gozdowice, German Reich 613,528
86 15 października 1942 500 Kamieńsk 614,028 Stare komory gazowe zostają zastąpione nowymi. Rozpoczynają się deportacje z getta w Białymstoku, trwające z przerwami do 19 lutego 1943 r. W ciągu następnych 4 miesięcy ponad 110 000 Żydów z dystryktu białostockiego (Białystok, Bielsk, Grajewo, Grodno, Łomża, Sokółka, Wołkowysk) zostało wysłanych do Treblinki i zgładzonych.[30]
86 15 października 1942 2,000 Przygłów 616,028
86 15 października 1942 1,500 Sulejów 617,528
86 15 października 1942 4,500 Starachowice 622,028 Niektóre źródła podają, że transport ze Starachowic-Wierzbnika był 27.10.1942 r.
86 15 października 1942 4,000 Chotcza Nowa 626,028
86 15 października 1942 600 Ciepielów 626,628
86 15 października 1942 2,000 Iłża 628,628
86 15 października 1942 3,000 Lipsko 631,628
86 15 października 1942 2,000 Sienno 633,628
86 15 października 1942 7,000 Tarłów 640,628
86 15 października 1942 4,000 Wierzbnik, German Reich 644,628
86 15 października 1942 1,600 Iwaniska 646,228
86 15 października 1942 3,300 Ciechanowice, German Reich 649,528
88 17 lub 18 października 1942 1998 Terezin, getto (Czechosłowacja) 651,526 Transport, oznaczony “Bv”, wyjechał z Terezina 15 października 1942 i był szóstym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Było w nim 1998 Żydów deportowanych wcześniej z Protektoratu, między nimi 916 osób z Pragi i 474 z Brna. [31]
91 20 października 1942 6,500 Opatów, getto 658,026 Do Treblinki trafia Samuel Willenberg. Niektóre źródła podają, że transport z Opatowa był 22.10.1942 r.
92 21 lub 22 października 1942 1984 Terezin, getto (Czechosłowacja) 660,010 Transport, oznaczony “Bw”, wyjechał z Terezina 19 października 1942 i był siódmym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Było w nim 1984 Żydów deportowanych wcześniej z Protektoratu, między nimi 1383 osoby z Pragi i 263 z Brna. [32]
93 22 października 1942 15,000 Tomaszów Mazowiecki 675,010
93 22 października 1942 4,000 Biała Rawska 679,010
93 22 października 1942 2,000 Orszewice 681,010
93 22 października 1942 3,000 Koluszki 684,010
93 22 października 1942 3,000 Nowe Miasto nad Pilicą 687,010
93 22 października 1942 3,000 Opoczno 690,010
93 22 października 1942 4,000 Przysucha 694,010
95 24 lub 25 października 1942 2018 Terezin, getto (Czechosłowacja) 696,028 Transport, oznaczony “Bx”, wyjechał z Terezina 22 października 1942 i był ostatnim z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Było w nim 2018 Żydów deportowanych wcześniej z Protektoratu, między nimi 987 osób z Pragi i 579 z Ostrawy. [33]
96 25 października 1942 500 Osiek 696,528
102 27 lub 31 października 1942 4,000 Rawa Mazowiecka 700,528 Dzień wcześniej do Rawy Mazowieckiej przywieziono ok. 4 tys. Żydów z Białej Rawskiej, którzy noc spędzili pod gołym niebem.
102 31 października 1942 2,000 Żarnów 702,528
102 31 października 1942 800 Ujazd, German Reich 703,328
102 31 października 1942 900 Ćmielów 704,228
102 31 października 1942 500 Kunów 704,728
102 31 października 1942 1,600 Koprzywnica 706,328
102 31 października 1942 4,500 Ożarów 710,828
104 2 listopada 1942 4,330 Siemiatycze [34] 715,158 W transporcie tym byli też Żydzi z Drohiczyna [35]
105 3 listopada 1942 9,000 Końskie 724,158
105 3 listopada 1942 1,000 Gowarczów 725,158
105 3 listopada 1942 4,000 Radoszyce 729,158
107 5 listopada 1942 5,000 Stopnica 734,158
109 7 listopada 1942 6,000 Staszów 740,158
109 7 listopada 1942 3,000 Łuków 743,158
112 10 listopada 1942 Mława 743,158 Starzy i chorzy zostali deportowani do Treblinki[46]. Do transportu dołączono również Żydów z innych miejscowości. W transporcie były wagony osobowe. [47]
112 10 listopada 1942 1,300 Goniądz 744,458 Likwidacja obozu tranzytowego w Kiełbasinie niedaleko Grodna w dystrykcie białostockim, to początek akcji deportacyjnej 28.000 Żydów wysłanych i więzionych w Kiełbasinie z 22 okolicznych miast i i miasteczek. Transporty przyjeżdżające do Treblinki zaczęły się 10 listopada i trwały do 15 grudnia 1942 r. Żydzi przywożeni w pociągach z Kiełbasina pochodzili z: Goniądza, Trzciannego, Augustowa, Grajewa, Rajgrodu, Szczuczyna, Druskiennik, Jezior, Luny, Ostryna, Porzecza, Skidela, Sopockiń, Dąbrowy, Indury, Janowa, Krynek, Kuźnicy, Korycina, Odelska, Sidry, Sokółki, Suchowoli i getta w Grodnie. Spośród ofiar około 9.100 osób przyjechało z niedalekiego obozu przejściowego Borgusze.[36][37]
112 10 listopada 1942 1,200 Trzcianne 745,658
112 10 listopada 1942 2,000 Augustów 747,658
112 10 listopada 1942 2,500 Grajewo 750,158
112 10 listopada 1942 600 Rajgród 750,758
112 10 listopada 1942 1,500 Szczuczyn 752,258
112 10 listopada 1942 500 Druskienniki (obecnie Litwa) 752,758
112 10 listopada 1942 2,000 Jeziory 754,758
112 10 listopada 1942 1,500 Lunna 756,258
112 10 listopada 1942 2,000 Ostrynka 758,258
112 10 listopada 1942 1,000 Porzecze 759,258
112 10 listopada 1942 3,000 Skidal 762,258
112 10 listopada 1942 2,000 Sopoćkinie, obecnie Białoruś 764,258
112 10 listopada 1942 1,000 Dąbrowa Białostocka 765,258
112 10 listopada 1942 2,500 Indura 767,758
112 10 listopada 1942 950 Janów 768,708
112 10 listopada 1942 5,000 Krynki 773,708
112 10 listopada 1942 1,000 Kuźnica 774,708
112 10 listopada 1942 1,000 Korycin 775,708
112 10 listopada 1942 500 Odelsk 776,208
112 10 listopada 1942 350 Sidra 776,558
112 10 listopada 1942 8,000 Sokółka 784,558
112 10 listopada 1942 5,100 Suchowola 789,658
112 10 listopada 1942 1,500 Grodno, getto (obecnie Białoruś) 791,158
112 10 listopada 1942 850 Jałówka 792,008 Likwidacja obozu przejściowego w Wołkowysku, deportacja ok. 16.300 Żydów. Podobnie jak w Kiełbasinie, transporty rozpoczęły się 10 listopada i trwały do 15 grudnia 1942 r. Żydzi przywożeni z Wołkowyska pochodzili z gett w miejscowościach: Jałówka, Łysków, Mosty, Porozów, Roś, Różana, Swisłocz, Wołkowysk i Wołpa.[38]
112 10 listopada 1942 600 Łysków 792,608
112 10 listopada 1942 350 Mosty 792,958
112 10 listopada 1942 1,000 Porozów 793,958
112 10 listopada 1942 1,000 Ros 794,958
112 10 listopada 1942 3,000 Różana 797,958
112 10 listopada 1942 3,000 Swisłocz, obecnie Białoruś 800,958
112 10 listopada 1942 7,000 Wołkowysk, obecnie Białoruś 807,958
112 10 listopada 1942 1,500 Wołpa 809,458
117 15 listopada 1942 1,000 Gniewoszów 810,458
122 20 listopada 1942 40 aut Biała Podlaska 810,458 Zgodnie z komunikatem opublikowanym w styczniu 1943 r. przez Biuro Informacji i Propagandy AK, podany na podstawie obserwacji przejeżdżających pociągów z więźniami skierowanymi do Treblinki. W ciągu 5 dni wysłano również 35 samochodów ciężarowych z rzeczami do Trzeciej Rzeszy.[39]
123 21 listopada 1942 40 aut Białystok 810,458 W tych transportach byli też Żydzi z Knyszyna, Michałowic, Zabłudowa, i wielu innych miasteczek. [40]
124 22 listopada 1942 40 aut Białystok 810,458
126 24 listopada 1942 40 aut Grodno 810,458
132 30 listopada 1942 1,700 Siedlce 812,158
149 17 grudnia 1942 nieznana Prostki (Prusy Wschodnie) 812,158 pociąg nr Pj. 39 - 37 wagonów
163 31 grudnia 1942 Zgodnie z telegramem SS-Sturmbannführera Höflego, łączna liczba deportowanych wyniosła do tego dnia 713.555, a 10.335 osób zostało deportowanych w ciągu ostatnich 2 tygodni przed tą datą. Dokładna liczba osób deportowanych w listopadzie nie została podana w raporcie.[41]
163 31 grudnia 1942 Ucieczka tunelem z terenu Totenlager (obszaru eksterminacji); udało się uciec tylko Lazarowi Sharsonowi.
169 6 stycznia 1943 4,000 Radomsko 816,158
173 10 stycznia 1943 6,000 Sandomierz 822,158
176 13 stycznia 1943 1,500 Radom, getto 823,658
176 13 stycznia 1943 5,000 Szydłowiec 828,658 Numer pociągu Pkr. 91110 - 60 wagonów
181 18 stycznia 1943 1,200 Warszawa 829,858
181 18 stycznia 1943 1,600 Grodno, getto (obecnie Białoruś) 831,458 Pierwsza faza likwidacji getta w Grodnie prowadzonej pod dowództwem komisarza kryminalnego Heinza Errelisa. On sam zastrzelił przynajmniej 100 osób. W ciągu 5 dni, zwanych przez Żydów „Operacją 10 000” około 10 000 Żydów, poprzez obóz tranzytowy w położonym nieopodal Kiełbasinie, zostało wysłanych głównie do Auschwitz.[42]
182 19 stycznia 1943 1,200 Warszawa 832,658 .
183 20 stycznia 1943 1,200 Warszawa 833,858
184 21 stycznia 1943 1,200 Warszawa 835,058
185 22 stycznia 1943 1,200 Warszawa 836,258
188 25 stycznia 1943 2,200 Jasionówka 838,458
203 9 lutego 1943 2,000 Białystok, getto 840,458 Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych
204 10 lutego 1943 2,000 Białystok, getto 842,458 Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych
205 11 lutego 1943 2,000 Białystok, getto 844,458 Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych
206 12 lutego 1943 2,000 Białystok, getto 846,458 Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych
207 13 lutego 1943 2,000 Białystok, getto 848,458 Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych
208 14 lutego 1943 4,400 Grodno, getto (obecnie Białoruś) 852,858 Fahrplananordnung Nr 552; Grodno – Treblinka. Ostateczna likwidacja getta, zwana „Operacją 5 000”. Ofiary zostały wysłane trzema pociągami, co zostało uzgodnione w Berlinie 15.01.1943 r. Dodatkowy pociąg – Pj 165, wyjechał z Grodna do Treblinki 16.02.1943 r.[42]
233 11 marca 1943 Bułgarskie wojsko i policja deportowało 11 343 Żydów z okupowanej przez Bułgarię Tracji, Macedonii i serbskiego Pirot na tereny okupowane przez Niemcy. Było to wypełnienie porozumienia pomiędzy SS a przedstawicielami bułgarskiego rządu. SS i policja niemiecka deportowały tych Żydów do Treblinki, gdzie natychmiast po przyjeździe niemal wszyscy zostali zamordowani w komorach gazowych. [11][43]
244 22 marca 1943 2,338 Skopje, Bułgaria 855,196
247 25 marca 1943 2,402 Skopje, Bułgaria 857,598 Pociąg nr Da. 102 - z Wiednia, 25 wagonów pasażerskich
248 26 marca 1943 857,598 Fahrplananordnung Nr 567; transport z Rzeszy Niemieckiej; pociąg nr Da. 101- transport z Salonik (?) do Treblinki, 46 wagonów pasażerskich
249 27 marca 1943 857,598 Fahrplananordnung Nr 567; transport z Rzeszy Niemieckiej, 2 pociągi 27 i 28 marca 1943r. po 40 wagonów pasażerskich - zapewne są to transporty Żydów greckich; być może pokrywają się z innymi transportami
250 28 marca 1943 1,485 Kavalla, Macedonia (dołączono Żydów z Thasos i Eleftheroupoli) 859,083 transport wyruszył 7 marca 1943; trasa: Kavalla - Drama - Sidirokastro - Simitli - Gorna Dzhumaya - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (21.03.1943)
250 28 marca 1943 607 Drama, Macedonia 859,690 transport wyruszył 5-6 marca 1943; trasa: Drama - Sidirokastro - Simitli - Gorna Dzhumaya - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (21.03.1943)
250 28 marca 1943 500 Seres, Macedonia (dołączono Żydów z Nea Zichni) 860,190 transport wyruszył 5 marca 1943; trasa: Seres - Sidirokastro - Simitli - Gorna Dzhumaya - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (25.03.1943)
250 28 marca 1943 927 Komotini, Tracja (dołączono Żydów z Alexandroupolis) 861,117 transport wyruszył 5 marca 1943; trasa: Alexandroupolis - Sidirokastro - Simitli - Dupnitsa - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (21.03.1943)
250 28 marca 1943 538 Xanthi, Tracja 861,655 transport wyruszył 7 marca 1943; trasa: Xanthi - Sidirokastro - Simitli - Dupnitsa - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (22.03.1943)
251 29 marca 1943 2,404 Skopje, Bułgaria 864,059 Pociąg nr Da. 102, 44 wagony pasażerskie
253 1 kwietnia 1943 Skopje, Bułgaria 864,059 Pociąg nr Da. 203, 19 wagonów pasażerskich
272 19 kwietnia 1943 7,000 Warszawa 871,059 Wybucha powstanie w getcie warszawskim.
283 1 maja 1943 Węgrów 871,059 Do Treblinki trafia Berek Lajcher, jeden z przywódców powstania w Treblince. Zakończenie likwidacji getta w Węgrowie.
377 2 sierpnia 1943 Wybuch powstania w Treblince. Około 300 więźniów, przymusowych robotników obozu, świadomych tego, że SS wkrótce ich zabije, zorganizowało powstanie. Początkowo planowane na 15.06, zostało przesunięte ze względu na wybuch granatu w rozbieralni. Więźniowie po cichu wynieśli broń ze zbrojowni, później podłożyli ogień w barakach i przypuścili szturm na główną bramę obozu. Setki z nich próbowało uciekać przez ogrodzenie z drutu kolczastego i gałęzi sosnowych, ale SS-mani i ukraińscy strażnicy dwie trzecie uciekających zabili salwami karabinów maszynowych. Około 100 więźniom udało się uciec, mimo pogoni prowadzonej samochodami i konno. Wstrzymało to na około miesiąc transporty oraz mordowanie w komorach gazowych.[11]
393 18 sierpnia 1943 Białystok, getto Wybucha powstanie w getcie białostockim[10].
396 21 sierpnia 1943 7,600 Białystok, getto 878,659 Fahrplananordnung Nr 290 Białystok – Treblinka; 2 pociągi (Pj. 207 i Pj. 208), 38 wagonów towarowych i 2 pasażerskie w każdym pociągu
397 22 sierpnia 1943 Białystok, getto 878,659 Fahrplananordnung Nr 290 Białystok – Treblinka; 2 pociągi (Pj. 209 i Pj. 210), 38 wagonów towarowych i 2 pasażerskie w każdym pociągu
398 23 sierpnia 1943 Białystok, getto 878,659+ Fahrplananordnung Nr 290 Białystok – Treblinka; 1 pociąg (Pj. 211), 38 wagonów towarowych i 2 pasażerskie. Ostatni transport Żydów do Treblinki. Wszystkich zabito zaraz po przyjeździe.[11]

 


Przypisy
[1]a b c Clancy Young, Treblinka Death Camp Day-by-Day” H.E.A.R.T – Holocaust Education & Archive Research Team. Tables with record of daily deportations. Dostęp 5 listopada 2015.
[2] Arad, Yitzhak. Belzec, Sobibor, Treblinka Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1987.
[3] Gutman, IsraelThe Jews of Warsaw 1939–43. The Harvester Press, Brighton, 1982.
[4] Biuletyn Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich W Polsce – Wydawnictwo Prawnicze, 1960.
[5] Donat, AlexanderThe Death Camp Treblinka. Holocaust Library, New York, 1979.
[6] Friedländer, Saul. The Years of Extermination: Nazi Germany and the Jews, 1939-1945 (2007). Page 430.
[7] Abraham Lewin. A Cup of Tears: A Diary of the Warsaw Ghetto, ed. Antony Polonsky (Oxford, 1988), p. 148. [wyd. polskie: Abraham Lewin, Dziennik, ŻIH 2016].
[8] Marek Edelman, The Warsaw Ghetto Uprising.
[9] J.A. Młynarczyk, “Akcja Reinhardt” w gettach prowincjonalnych dystryktu warszawskiego 1942-1943. [w:] Prowincja. Noc, IFIS PAN 2007.
[10] Jewish Virtual Library, Chronology of Jewish Persecution: 1942 West Bloomfield, MI. Source: Holocaust Memorial Center.
[11] a b c d e Treblinka: Chronology.
[12] Treblinka Death Camp, with photographs, Ounsdale, PDF (2.2 MB).
[13] David E. Sumler, A history of Europe in the twentieth century. Dorsey Press, ISBN 0-256-01421-3.
[14] a b Arad, Yitzhak. Ibidem. Page 97.
[15] 
BBC History of World War II. Auschwitz; Inside the Nazi State. Part 3, Factories of Death.
[16] Robert Kuwalek and Carmelo Lisciotto (2007)“Czestochowa”H.E.A.R.T. HolocaustResearchProject.org. Retrieved 10 May 2014. By June 1942 the ghetto’s population had increased to around 40-50,000.Emil Kerenji (2014). Jewish Responses to Persecution: 1942–1943. Rowman & Littlefield. pp. 46, 53, 76/77. ISBN 1442236272. Retrieved 21 December 2014.
[17] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[18] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[19] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[20] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[21] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[22] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[23] Emil Kerenji (2014)Jewish Responses to Persecution: 1942–1943. Rowman & Littlefield. pp. 46, 53, 76/77. ISBN 1442236272. Retrieved 21 December 2014.
[24] ARC (22 April 2006).“Strawczynski / Strawczynski, Oscar, Zygmunt, Guta and Abus”. Treblinka Roll of Remembrance. DeathCamps.org. Retrieved 21 December 2014.
[25] Oscar Strawczynski (1943). “Ten Months in Treblinka! The Oscar Strawczynski Story”. H.E.A.R.T 2009. HolocaustResearchProject.org. Retrieved 21 December2014.
[26] AŻIH rel. 301/71
[27] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[28] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[29] H.E.A.R.T (2007)“Piotrkow Trybunalski: The First Ghetto in Occupied Poland”. HolocaustResearchProject.org. Retrieved May 10, 2014.
[30] Yitzhak Arad (1999)Belzec, Sobibor, Treblinka: The Operation Reinhard Death CampsIndiana University Press.p. 134. ISBN0-253-21305-3. Retrieved July 5, 2011.
[31] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[32] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[33] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[34] Z drugiego transportu z Siemiatycz (były dwa – 2 i 7 listopada 1942) 152 mężczyzn skierowano do pracy w obozie pracy Treblinka I. Przeżyło dwóch. (Zob. Miriam Kuperhand and Saul Kuperhand, Shadows of Treblinka, wyd. University of Illinois Press 1998, s. 109).
[35]  AŻIH, rel.  301/1256
[36] a b “Kielbasin Transit Camp”. Cities and Towns Where Those in Kielbasin Came From. 2014 Geni.com. Retrieved 9 May 2014.
[37] a b Arad, pp. 392-395“Kelbasin: November 10 – December 15, 1942 (38,900 victims)”Deportatitions to Treblinka From The Generalgouvernement and Bialystok General District. KehilaLinks.JewishGen.org – Information about the Deportation Statistics. Retrieved 9 May 2014.
[38] “The German occupation – 4: temporary camp outside the city of Wolkowysk”. Liquidation of the Ghettos and the Deportations to the Camps (November 2, 1942—March 12, 1942). Lost Jewish Worlds. Retrieved 9 May 2014.
[39] a b Yitzhak Arad (1999), p.356.
[40] The People vs. Kurt Wiese and Heinz Errelis Accused of Murder. Verdict and Judgment. Cologne District Court, Federal Republic of Germany, June 27, 1968. See: “Operation 10,000” in chapter “Deportation of Jews from Grodno”.
[41] Excerpts from the Bielefelf Trial. Final Verdict. Cologne District Court, Federal Republic of Germany, 1968. See: “Operation 5,000” in chapter “The Final Liquidation and Removal, February 1943”.
[42]  AŻIH, rel. 301/1276
[43] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[44] – Dokument Fahrplananordnung nr 594, Generaldirektion der Ostbahn (Kraków, 21 września 1942 r.). Pociąg kursował na trasie Częstochowa-Treblinka. Wyjeżdżał z Częstochowy w dniach 22.09, 25.09, 28.09, 1.10, 4.10 i 7.10 o godzinie 12:29 i przez Koluszki, Warszawę Gdańską i Małkinię docierał następnego dnia do Treblinki o 5:25. Wracał następnego dnia o godzinie 10:10, docierając do Częstochowy o godz. 0:19.
[45] Meir Garbarz Grover, Yizkor to Jewish Konstantynow Podlaski, 218, s. 5
[46] https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/m/584-mlawa/99-historia-spolecznosci/137690-historia-spolecznosci
[47] Wywiad USC VHA 1418 –  Beno Benari. Benari był w tym transporcie i udało mu się wyskoczyć z pociągu wraz z 6 innymi Żydami. Jechał w wagonie osobowym.
[48] Wspomnienia Jana Ciszkowskiego [w:] Nasza Kołbiel 2/2019,s. 20