Strona prezentuje wydarzenia w obozie Zagłady Treblinka II dzień po dniu przez cały czas jej funkcjonowania[1][2][3][4][5]. Wszystkie deportacje były prowadzone z terenu okupowanej przez Niemców Polski – chyba, że zaznaczono inaczej. W większości wypadków liczba deportowanych jest przybliżona. Dni są podane chronologiczne, chociaż niektóre dni pominięto – co oznacza, że nie ma informacji, co się w tych dniach zdarzyło. Nie znaczy to, że w tych dniach nie było transportów czy też że nikogo wówczas nie mordowano[1].
Źródła:
wikipedia.org/Timeline of Treblinka extermination camp
Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
Dzień# | Data | Liczba deportowanych (w tysiącach) | Deportowani z: | Łączna liczba deportowanych (w tysiącach) | Główne wydarzenia |
---|---|---|---|---|---|
7 lipca 1942 | Komendant Irmfried Eberl pisze do Heinza Auerswalda, że Treblinka będzie gotowa do rozpoczęcia operacji 11 lipca 1942 roku. | ||||
1 | 22 lipca 1942 | 6,500 | Warszawa, getto | 6,500 | Pierwsza deportacja z warszawskiego getta. |
2 | 23 lipca 1942 | 7,300 | Warszawa | 13,800 | Treblinka jest w pełni gotowa operacyjnie. |
3 | 24 lipca 1942 | 7,400 | Warszawa | 21,200 | |
4 | 25 lipca 1942 | 7,530 | Warszawa | 28,730 | |
5 | 26 lipca 1942 | 6,400 | Warszawa | 35,130 | |
6 | 27 lipca 1942 | 6,320 | Warszawa | 41,450 | |
7 | 28 lipca 1942 | 5,020 | Warszawa | 46,470 | |
8 | 29 lipca 1942 | 5,480 | Warszawa | 51,950 | |
9 | 30 lipca 1942 | 6,430 | Warszawa | 58,380 | |
10 | 31 lipca 1942 | 6,756 | Warszawa | 65,136 | |
11 | 1 sierpnia 1942 | 6,220 | Warszawa | 71,356 | |
12 | 2 sierpnia 1942 | 6,276 | Warszawa | 77,632 | |
13 | 3 sierpnia 1942 | 6,458 | Warszawa | 84,090 | |
14 | 4 sierpnia 1942 | 6,568 | Warszawa | 90,658 | |
15 | 5 sierpnia 1942 | 6,623 | Warszawa | 97,281 | Do Treblinki trafia Hillel Cajtlin. |
15 | 5 sierpnia 1942; 16-17 sierpnia 1942 | 30,000 | Radom, getto | 127,281 | Pierwszy pociąg z radomskiego getta czekał dwa tygodnie, gromadząc odpowiednią liczbę ofiar. |
16 | 5 sierpnia 1942 | 10,085 | Warszawa | 137,366 | Do Treblinki trafia Janusz Korczak i 200 sierot. Fahrplananordnung Nr 548; Warszawa – Treblinka.[6][7] (Jeden z codziennych transportów - 58 wagonów towarowych i dwa osobowe) |
17 | 7 sierpnia 1942 | 10,672 | Warszawa | 148,038 | W warszawskim getcie Niemcy wydają żywność na drogę, co powoduje kolejki chętnych. Cztery transporty w ciągu dwóch dni nie mogą pomieścić wszystkich czekających na Umschlagplatzu na "deportację", chcących dostać chleb.[8] |
18 | 8 sierpnia 1942 | 7,304 | Warszawa | 155,342 | |
19 | 9 sierpnia 1942 | 6,292 | Warszawa | 161,634 | |
20 | 10 sierpnia 1942 | 2,158 | Warszawa | 163,792 | |
21 | 11 sierpnia 1942 | 7,725 | Warszawa | 171,517 | |
22 | 12 sierpnia 1942 | 4,688 | Warszawa | 176,205 | |
23 | 13 sierpnia 1942 | 4,313 | Warszawa | 180,518 | |
24 | 14 sierpnia 1942 | 5,168 | Warszawa | 185,686 | |
25 | 15 sierpnia 1942 | 3,633 | Warszawa | 189,319 | |
26 | 16 sierpnia 1942 | 4,095 | Warszawa | 193,414 | |
27 | 17 sierpnia 1942 | 4,160 | Warszawa | 197,574 | |
28 | 18 sierpnia 1942 | 3,926 | Warszawa | 201,500 | |
29 | 19 sierpnia 1942 | 4,000 | Warszawa | 205,500 | |
29 | 19 sierpnia 1942 | 6,500 | Falenica | 212,000 | |
29 | 19 sierpnia 1942 | 7,000 | Otwock | 219,000 | do transportu dołączono też Żydów z Miedzeszyna [9] |
29 | 19 sierpnia 1942 | 1,800 | Rembertów | 220,800 | |
29 | 19 sierpnia 1942 | 3,000 | Jadwisin | 223,800 | |
29 | 19 sierpnia (3 października [9]) 1942 | 3,000 | Radzymin | 226,800 | do transportu dołączono Żydów z Legionowa, Wołomina-Sosnówki i Tłuszcza [9] |
29 | 19 sierpnia 1942 | 2,200 | Wołomin | 229,000 | |
29 | 19 sierpnia 1942 (22 września [9]) | 0,700 | Jadów | 229,700 | |
29 | 19 sierpnia 1942 | 5,500 | Parczew | 235,200 | |
30 | 20 sierpnia 1942 | 4,000 | Warszawa | 239,200 | |
30 | 20-26 sierpnia 1942 | 21,000 | Kielce | 260,200 | 4 transporty w dniach: 20, 22 24 i 26 sierpnia, w każdym po 50 wagonów towarowych i 2 osobowe. |
31 | 21 sierpnia 1942 | 3,000 | Warszawa | 263,200 | |
31 | 21 sierpnia 1942 | 6,120 | Mińsk Mazowiecki - zamknięcie getta | 269,320 | |
32 | 22 sierpnia 1942 | 3,000 | Warszawa | 272,320 | |
32 | 22 sierpnia 1942 | 5,000 | Siedlce | 277,320 | |
32 | 22 sierpnia 1942 | 3,500 | Łosice | 280,820 | W Łosicach i Mordach byli też Żydzi z getta w Sarnakach [9] |
32 | 22 sierpnia 1942 | 3,800 | Mordy | 284,620 | |
33 | 23 sierpnia 1942 | 3,000 | Warszawa | 287,620 | Do Treblinki trafia Jankiel Wiernik. |
34 | 24 sierpnia 1942 | 3,000 | Warszawa | 290,620 | |
35 | 25 sierpnia 1942 | 3,002 | Warszawa | 293,622 | Do Treblinki trafia Abraham Krzepicki. |
35 | 25 sierpnia 1942 | 5,500 | Międzyrzec Podlaski, getto | 299,122 | Fahrplananordnung Nr 562; Międzyrzec – Treblinka - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe. |
36 | 26 sierpnia 1942 | 5,500 | Międzyrzec Podlaski, getto | 304,622 | Fahrplananordnung Nr 562; Międzyrzec – Treblinka - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe. |
36 | 26 sierpnia 1942 | 3,000 | Warszawa | 307,622 | Odilo Globocnik, Christian Wirth i Josef Oberhauser wizytują obóz w Treblince. Komendant Irmfried Eberl zostaje odwołany. |
37 | 27 sierpnia 1942 | 2,454 | Warszawa | 310,076 | W ciągu ostatnich 15 dni deportowano 53.750 Żydów z Warszawy.[10] |
38 | 28 sierpnia 1942 | nieznana | Łuków | Fahrplananordnung Nr 565; Łuków – Treblinka. Odilo Globocnik chwilowo wstrzymuje deportacje do Treblinki. Komory gazowe nie funkcjonują dobrze, masowe groby są przepełnione. W sierpniu na rozkaz Globocnika Franz Stangl, komendant obozu w Sobiborze, zastępuje Irmfrieda Eberla na stanowisku komendanta Treblinki. Stangl przywraca porządek w obozie i zleca budowę nowych komór gazowych, gotowych wczesną jesienią 1942. Transporty z Żydami z Warszawy i Radomia zaczynają znów przychodzić we wrześniu 1942.[11] | |
41 | 31 sierpnia 1942 | Komendant Irmfried Eberl opuszcza Treblinkę. | |||
42 | 1 września 1942 | Komendantem obozu Treblinka II zostaje Franz Stangl. Nowe, większe komory gazowe zastąpiły stare. Mogą zabijać od 12 000 do 15 000 ofiar dziennie,[12] maksymalna pojemność to 22 000 egzekucji w ciągu 24 godzin.[13] | |||
43 | 2 września 1942 | nieznana | Włoszczowa | Fahrplananordnung Nr 566; Włoszczowa - Treblinka - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe. | |
44 | 3 września 1942 | 4,609 | Warszawa | 314,685 | Rozpoczęto ponowne deportacje z Warszawy, kolejny transport dociera następnego ranka.[14] |
45 | 4 września 1942 | 1,669 | Warszawa | 316,354 | |
47 | 6 września 1942 | 3,634 | Warszawa | 319,988 | |
48 | 7 września 1942 | 6,840 | Warszawa | 326,828 | |
49 | 8 września 1942 | 13,596 | Warszawa | 340,424 | |
50 | 9 września 1942 | 6,616 | Warszawa | 347,040 | |
50 | 9 września 1942 | nieznana | Częstochowa, getto | ||
51 | 10 września 1942 | 5,199 | Warszawa | 352,239 | |
52 | 11 września 1942 | 5,000 | Warszawa | 357,239 | Meir Berliner atakuje i zabija na placu apelowym SS-Oberscharführera Maxa Bialę. Zostaje natychmiast zabity. |
53 | 12 września 1942 | 4,806 | Warszawa | 362,045 | Do Treblinki dojechali chorzy ze szpitala wraz z personelem lekarskim i technicznym. Z Treblinki uciekł Abraham Krzepicki. |
56 | 15 września 1942 | 6,000 | Kałuszyn | 368,045 | W transporcie z Kałuszyna byli też Żydzi z Dobrego, Latowicz i Stanisławowa; popędzono wszystkich na stację w Mrozach [9] |
56 | 15 (lub 27) września 1942 | 1,000 | Kołbiel | 369,045 | Według innych źródeł Żydzi z Kołbieli 27 września zostali wyprowadzeni na rynek, uformowani w szeregi i pędzeni na piechotę do Pilawy, skąd pociągiem wywieziono ich do obozu w Treblince. [48] |
56 | 15 września 1942 | 1,000 | Mrozy/Kuflew | 370,045 | W transporcie z Mrozów byli też Żydzi z Cegłowa [9] |
56 | 15 września 1942 | 700 | Siennica | 370,745 | |
56 | 15 września 1942 | 700 | Stanisławów | 371,445 | |
56 | 15 września 1942 | 1,000 | Gniewoszów | 372,445 | |
57 | 16 września 1942 | 6,000 | Jędrzejów | 378,445 | |
57 | 16 września 1942 | 1,500 | Szczekociny | 379,945 | |
57 | 16 września 1942 | 5,000 | Włoszczowa | 384,945 | |
57 | 16 września 1942 | 3,000 | Wodzisław | 387,945 | |
62 | 21 września 1942 | 1,000 | Sędziszów | 388,945 | Fahrplananordnung Nr 587; Sędziszów – Treblinka - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe. |
62 | 21 września 1942 | 2,196 | Warszawa | 391,141 | Jom Kipur - zakończenie wielkiej akcji wysiedleńczej w getcie warszawskim. Przyjeżdża ostatni transport, w którym znaleźli się, wraz z rodzinami, również policjanci żydowscy.[15] |
62 | 21 września 1942 | 2,500 | Skarżysko-Kamienna | 393,641 | |
62 | 21 września 1942 | 4,000 | Suchedniów | 397,641 | |
63 | 22 września 1942 | do 40000 | Częstochowa, getto | 437,641 | Pierwszy z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa – Treblinka (każdy pociąg miał 58 wagonów towarowych i 2 osobowe). Opróżnianie getta trwało przez 3 tygodnie, od 21 września do 8 października 1942 r. W tym czasie ok. 7.000 Żydów deportowano do Treblinki. Członkowie Judenratu zostali deportowani 4 października 1942 r.[16][44] |
63 | 21 lub 22 września 1942 | 2,000 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 439,641 | Transport, oznaczony “Bo” (pociąg Da 83), wyjechał z Terezina 19 września 1942 i był pierwszym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani z Berlina, Kolonii, Wiednia i Monachium. [17] |
63 | 22 września 1942 | 5,800 | Sokołów Podlaski | 445,441 | W czasie akcji na miejscu zabito 1500-2000 osób [9] |
63 | 22 września 1942 | 8,300 | Węgrów | 453,741 | W samym getcie zabito ok. 2000 osób [9] |
63 | 22 września 1942 | 1,100 | Kosów Lacki | 454,841 | |
63 | 22 września 1942 | 1,100 | Sterdyń | 455,941 | |
63 | 22 września 1942 | 2,000 | Stoczek | 457,941 | ok. 18.09. Żydów przepędzono do Parysowa [9] |
64 | 23 września 1942 | 5,000 | Szydłowiec | 462,941 | Fahrplananordnung Nr 587 - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe. |
65 | 23 lub 24 września 1942 | 2,020 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 464,961 | Transport, oznaczony “Bp”, wyjechał z Terezina 21 września 1942 i był drugim z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani z Niemiec i Austrii, m.in. ponad 1 tys. osób z Wiednia. [18] |
65 | 24 września 1942 | nieznana | Łochów | 464,961 | Fahrplananordnung Nr 592 |
66 | 25 września 1942 | 5,000 | Szydłowiec | 469,961 | Fahrplananordnung Nr 587 - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe. |
66 | 25 września 1942 | Częstochowa | 469,961 | Drugi z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka | |
67 | 25 lub 26 września 1942 | 1980 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 471,941 | Transport, oznaczony “Bq”, wyjechał z Terezina 23 września 1942 i był trzecim z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani wcześniej z Niemiec i Austrii, między nimi 716 osób z Wiednia, 400 z Westfalii i 356 z Dolnego Śląska. [19] |
67 | 26 września 1942 | 5,000 | Siedlce | 476,941 | |
67 | 26 września 1942 | 4,800 | Biała Podlaska | 481,741 | |
67 | 27 września 1942 | 1,240 | Łaskarzew | 482,981 | |
67 | 27 września 1942 | 13,000 | Kozienice | 495,981 | Fahrplananordnung Nr 587 - 50 wagonów towarowych i 2 osobowe. |
68 | 28 września | Czestochowa | 495,981 | Trzeci z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka | |
69 | 28 lub 29 września 1942 | 2,004 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 497,985 | Transport, oznaczony “Br”, wyjechał z Terezina 26 września 1942 i był czwartym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani wcześniej z Niemiec i Austrii, między nimi 617 osób z Wiednia i 584 z Berlina.[20] |
70 | 29 września 1942 | 10,000 | Zwoleń | 507,985 | |
72 | 1 października 1942 | Czestochowa | 507,985 | Czwarty z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka | |
72 | 1 października 1942 | 2,000 | Busko-Zdrój | 509,985 | |
72 | 1 lub 6 października 1942 | 8,000 | Chmielnik | 517,985 | |
72 | 1 października 1942 | 4,000 | Nowy Korczyn | 521,985 | |
72 | 1 października 1942 | 3,000 | Pacanów | 524,985 | |
72 | 1 października 1942 | 3,000 | Pińczów | 527,985 | |
72 | 1 października 1942 | 2,000 | Radzyń | 529,985 | |
73 | 1 lub 2 października 1942 | 2,000 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 531,985 | Transport, oznaczony “Bs”, wyjechał z Terezina 29 września 1942 i był piątym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Byli w nim Żydzi deportowani wcześniej z Niemiec i Austrii, między nimi 498 osób z Wiednia, 495 z Hesji i 498 z Berlina. [21] |
73 | 2 października 1942 | 883 | Darmstadt, Niemcy | 532,868 | Transport oznaczony “Da 84”, który opuścił Darmstadt 30 września 1942, wiózł 883 Żydów z 63 miejscowości w regionie Hesji. [22] |
73 | 2 października 1942 | 3,440 | Parysów | 536,308 | |
73 | 2 października 1942 | 3,680 | Sobienie-Jeziory | 539,988 | |
73 | 2 października 1942 | 1,640 | Sobolew | 541,628 | |
73 | 2 października 1942 | 10,000 | Żelechów | 551,628 | |
75 | 4 października 1942 | Częstochowa, getto | 551,628 | Piąty z sześciu transportów w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka | |
76 | 5 października 1942 | 7,000 | Łuków | 558,628 | Nienumerowany transport. Oskar Strawczyński, przywieziony z getta częstochowskiego, ucieka w czasie powstania.[23][24][25] |
77 | 6 października 1942 | 800 | Żarki | 559,428 | |
77 | 6 października 1942 | nieznana | Międzyrzec Podlaski, getto (Biała Podlaska, Konstantynów) | 559,428 | do transportu dołączono Żydów z Białej Podlaskiej [26]; byli tam też Żydzi, którzy przyszli piechotą z Konstantynowa Podlaskiego [45] |
78 | 7 października 1942 | Częstochowa, getto | 559,428 | Ostatni szósty transport w ramach Fahrplananordnung Nr 594 Częstochowa - Treblinka | |
78 | 7 października 1942 | 1,600 | Koniecpol | 561,028 | |
78 | 7 października 1942 | 2,000 | Łagów | 563,028 | |
79 | 7 lub 8 października 1942 | 1,000 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 564,028 | Transport, oznaczony “Bt”, wyjechał z Terezina 5 października 1942 i był jednym z dwóch transportów relatywnie młodych ludzi do Treblinki. Byli w nim Żydzi deportowani wcześniej z Ostrawy i Protektoratu. [27] Do Treblinki trafiają Richard Glazar, Karl Unger i Rudolf Masarek. |
81 | 10 października 1942 | 14,000 | Radomsko | 578,028 | W transporcie z Radomska przyjeżdża Zygmunt Strawczyński. Obydwaj z bratem Oskarem uciekają w czasie powstania. [23][24][25] |
82 | 11 października 1942 | 11,000 | Ostrowiec Świętokrzyski | 589,028 | |
82 | 10 lub 11 października 1942 | 1,000 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 590,028 | Transport, oznaczony “Bu”, wyjechał z Terezina 8 października 1942 i był drugim transportem relatywnie młodych ludzi do Treblinki. Byli w nim Żydzi deportowani z Protektoratu, między nimi 597 osób, które przybyły do Terezina kilka miesięcy wcześniej. [28] |
86 | 15 października 1942 | 22,000 | Piotrków, getto | 612,028 | "Akcja" w Piotrkowie trwała 8 dni, poczynając od 14 października 1942 r. Łączną liczbę 22 000 więźniów podzielona na 4 transporty, które zawierały także Żydów przywiezionych do Piotrkowa z Kamieńska, Przygłowa, Sulejowa, Srocka, Tuszyna, Wolborza i Rozprzy, przychodzące w ciągu kilku dni. Żydzi z Bełchatowa, Kalisza, Gniezna i Płocka także byli deportowani do Piotrkowa.[29] |
86 | 15 października 1942 | 1,500 | Gozdowice, German Reich | 613,528 | |
86 | 15 października 1942 | 500 | Kamieńsk | 614,028 | Stare komory gazowe zostają zastąpione nowymi. Rozpoczynają się deportacje z getta w Białymstoku, trwające z przerwami do 19 lutego 1943 r. W ciągu następnych 4 miesięcy ponad 110 000 Żydów z dystryktu białostockiego (Białystok, Bielsk, Grajewo, Grodno, Łomża, Sokółka, Wołkowysk) zostało wysłanych do Treblinki i zgładzonych.[30] |
86 | 15 października 1942 | 2,000 | Przygłów | 616,028 | |
86 | 15 października 1942 | 1,500 | Sulejów | 617,528 | |
86 | 15 października 1942 | 4,500 | Starachowice | 622,028 | Niektóre źródła podają, że transport ze Starachowic-Wierzbnika był 27.10.1942 r. |
86 | 15 października 1942 | 4,000 | Chotcza Nowa | 626,028 | |
86 | 15 października 1942 | 600 | Ciepielów | 626,628 | |
86 | 15 października 1942 | 2,000 | Iłża | 628,628 | |
86 | 15 października 1942 | 3,000 | Lipsko | 631,628 | |
86 | 15 października 1942 | 2,000 | Sienno | 633,628 | |
86 | 15 października 1942 | 7,000 | Tarłów | 640,628 | |
86 | 15 października 1942 | 4,000 | Wierzbnik, German Reich | 644,628 | |
86 | 15 października 1942 | 1,600 | Iwaniska | 646,228 | |
86 | 15 października 1942 | 3,300 | Ciechanowice, German Reich | 649,528 | |
88 | 17 lub 18 października 1942 | 1998 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 651,526 | Transport, oznaczony “Bv”, wyjechał z Terezina 15 października 1942 i był szóstym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Było w nim 1998 Żydów deportowanych wcześniej z Protektoratu, między nimi 916 osób z Pragi i 474 z Brna. [31] |
91 | 20 października 1942 | 6,500 | Opatów, getto | 658,026 | Do Treblinki trafia Samuel Willenberg. Niektóre źródła podają, że transport z Opatowa był 22.10.1942 r. |
92 | 21 lub 22 października 1942 | 1984 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 660,010 | Transport, oznaczony “Bw”, wyjechał z Terezina 19 października 1942 i był siódmym z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Było w nim 1984 Żydów deportowanych wcześniej z Protektoratu, między nimi 1383 osoby z Pragi i 263 z Brna. [32] |
93 | 22 października 1942 | 15,000 | Tomaszów Mazowiecki | 675,010 | |
93 | 22 października 1942 | 4,000 | Biała Rawska | 679,010 | |
93 | 22 października 1942 | 2,000 | Orszewice | 681,010 | |
93 | 22 października 1942 | 3,000 | Koluszki | 684,010 | |
93 | 22 października 1942 | 3,000 | Nowe Miasto nad Pilicą | 687,010 | |
93 | 22 października 1942 | 3,000 | Opoczno | 690,010 | |
93 | 22 października 1942 | 4,000 | Przysucha | 694,010 | |
95 | 24 lub 25 października 1942 | 2018 | Terezin, getto (Czechosłowacja) | 696,028 | Transport, oznaczony “Bx”, wyjechał z Terezina 22 października 1942 i był ostatnim z serii ośmiu transportów starszych i chorych Żydów (“Alterstransporte”). Było w nim 2018 Żydów deportowanych wcześniej z Protektoratu, między nimi 987 osób z Pragi i 579 z Ostrawy. [33] |
96 | 25 października 1942 | 500 | Osiek | 696,528 | |
102 | 27 lub 31 października 1942 | 4,000 | Rawa Mazowiecka | 700,528 | Dzień wcześniej do Rawy Mazowieckiej przywieziono ok. 4 tys. Żydów z Białej Rawskiej, którzy noc spędzili pod gołym niebem. |
102 | 31 października 1942 | 2,000 | Żarnów | 702,528 | |
102 | 31 października 1942 | 800 | Ujazd, German Reich | 703,328 | |
102 | 31 października 1942 | 900 | Ćmielów | 704,228 | |
102 | 31 października 1942 | 500 | Kunów | 704,728 | |
102 | 31 października 1942 | 1,600 | Koprzywnica | 706,328 | |
102 | 31 października 1942 | 4,500 | Ożarów | 710,828 | |
104 | 2 listopada 1942 | 4,330 | Siemiatycze [34] | 715,158 | W transporcie tym byli też Żydzi z Drohiczyna [35] |
105 | 3 listopada 1942 | 9,000 | Końskie | 724,158 | |
105 | 3 listopada 1942 | 1,000 | Gowarczów | 725,158 | |
105 | 3 listopada 1942 | 4,000 | Radoszyce | 729,158 | |
107 | 5 listopada 1942 | 5,000 | Stopnica | 734,158 | |
109 | 7 listopada 1942 | 6,000 | Staszów | 740,158 | |
109 | 7 listopada 1942 | 3,000 | Łuków | 743,158 | |
112 | 10 listopada 1942 | Mława | 743,158 | Starzy i chorzy zostali deportowani do Treblinki[46]. Do transportu dołączono również Żydów z innych miejscowości. W transporcie były wagony osobowe. [47] | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,300 | Goniądz | 744,458 | Likwidacja obozu tranzytowego w Kiełbasinie niedaleko Grodna w dystrykcie białostockim, to początek akcji deportacyjnej 28.000 Żydów wysłanych i więzionych w Kiełbasinie z 22 okolicznych miast i i miasteczek. Transporty przyjeżdżające do Treblinki zaczęły się 10 listopada i trwały do 15 grudnia 1942 r. Żydzi przywożeni w pociągach z Kiełbasina pochodzili z: Goniądza, Trzciannego, Augustowa, Grajewa, Rajgrodu, Szczuczyna, Druskiennik, Jezior, Luny, Ostryna, Porzecza, Skidela, Sopockiń, Dąbrowy, Indury, Janowa, Krynek, Kuźnicy, Korycina, Odelska, Sidry, Sokółki, Suchowoli i getta w Grodnie. Spośród ofiar około 9.100 osób przyjechało z niedalekiego obozu przejściowego Borgusze.[36][37] |
112 | 10 listopada 1942 | 1,200 | Trzcianne | 745,658 | |
112 | 10 listopada 1942 | 2,000 | Augustów | 747,658 | |
112 | 10 listopada 1942 | 2,500 | Grajewo | 750,158 | |
112 | 10 listopada 1942 | 600 | Rajgród | 750,758 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,500 | Szczuczyn | 752,258 | |
112 | 10 listopada 1942 | 500 | Druskienniki (obecnie Litwa) | 752,758 | |
112 | 10 listopada 1942 | 2,000 | Jeziory | 754,758 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,500 | Lunna | 756,258 | |
112 | 10 listopada 1942 | 2,000 | Ostrynka | 758,258 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,000 | Porzecze | 759,258 | |
112 | 10 listopada 1942 | 3,000 | Skidal | 762,258 | |
112 | 10 listopada 1942 | 2,000 | Sopoćkinie, obecnie Białoruś | 764,258 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,000 | Dąbrowa Białostocka | 765,258 | |
112 | 10 listopada 1942 | 2,500 | Indura | 767,758 | |
112 | 10 listopada 1942 | 950 | Janów | 768,708 | |
112 | 10 listopada 1942 | 5,000 | Krynki | 773,708 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,000 | Kuźnica | 774,708 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,000 | Korycin | 775,708 | |
112 | 10 listopada 1942 | 500 | Odelsk | 776,208 | |
112 | 10 listopada 1942 | 350 | Sidra | 776,558 | |
112 | 10 listopada 1942 | 8,000 | Sokółka | 784,558 | |
112 | 10 listopada 1942 | 5,100 | Suchowola | 789,658 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,500 | Grodno, getto (obecnie Białoruś) | 791,158 | |
112 | 10 listopada 1942 | 850 | Jałówka | 792,008 | Likwidacja obozu przejściowego w Wołkowysku, deportacja ok. 16.300 Żydów. Podobnie jak w Kiełbasinie, transporty rozpoczęły się 10 listopada i trwały do 15 grudnia 1942 r. Żydzi przywożeni z Wołkowyska pochodzili z gett w miejscowościach: Jałówka, Łysków, Mosty, Porozów, Roś, Różana, Swisłocz, Wołkowysk i Wołpa.[38] |
112 | 10 listopada 1942 | 600 | Łysków | 792,608 | |
112 | 10 listopada 1942 | 350 | Mosty | 792,958 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,000 | Porozów | 793,958 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,000 | Ros | 794,958 | |
112 | 10 listopada 1942 | 3,000 | Różana | 797,958 | |
112 | 10 listopada 1942 | 3,000 | Swisłocz, obecnie Białoruś | 800,958 | |
112 | 10 listopada 1942 | 7,000 | Wołkowysk, obecnie Białoruś | 807,958 | |
112 | 10 listopada 1942 | 1,500 | Wołpa | 809,458 | |
117 | 15 listopada 1942 | 1,000 | Gniewoszów | 810,458 | |
122 | 20 listopada 1942 | 40 aut | Biała Podlaska | 810,458 | Zgodnie z komunikatem opublikowanym w styczniu 1943 r. przez Biuro Informacji i Propagandy AK, podany na podstawie obserwacji przejeżdżających pociągów z więźniami skierowanymi do Treblinki. W ciągu 5 dni wysłano również 35 samochodów ciężarowych z rzeczami do Trzeciej Rzeszy.[39] |
123 | 21 listopada 1942 | 40 aut | Białystok | 810,458 | W tych transportach byli też Żydzi z Knyszyna, Michałowic, Zabłudowa, i wielu innych miasteczek. [40] |
124 | 22 listopada 1942 | 40 aut | Białystok | 810,458 | |
126 | 24 listopada 1942 | 40 aut | Grodno | 810,458 | |
132 | 30 listopada 1942 | 1,700 | Siedlce | 812,158 | |
149 | 17 grudnia 1942 | nieznana | Prostki (Prusy Wschodnie) | 812,158 | pociąg nr Pj. 39 - 37 wagonów |
163 | 31 grudnia 1942 | Zgodnie z telegramem SS-Sturmbannführera Höflego, łączna liczba deportowanych wyniosła do tego dnia 713.555, a 10.335 osób zostało deportowanych w ciągu ostatnich 2 tygodni przed tą datą. Dokładna liczba osób deportowanych w listopadzie nie została podana w raporcie.[41] | |||
163 | 31 grudnia 1942 | Ucieczka tunelem z terenu Totenlager (obszaru eksterminacji); udało się uciec tylko Lazarowi Sharsonowi. | |||
169 | 6 stycznia 1943 | 4,000 | Radomsko | 816,158 | |
173 | 10 stycznia 1943 | 6,000 | Sandomierz | 822,158 | |
176 | 13 stycznia 1943 | 1,500 | Radom, getto | 823,658 | |
176 | 13 stycznia 1943 | 5,000 | Szydłowiec | 828,658 | Numer pociągu Pkr. 91110 - 60 wagonów |
181 | 18 stycznia 1943 | 1,200 | Warszawa | 829,858 | |
181 | 18 stycznia 1943 | 1,600 | Grodno, getto (obecnie Białoruś) | 831,458 | Pierwsza faza likwidacji getta w Grodnie prowadzonej pod dowództwem komisarza kryminalnego Heinza Errelisa. On sam zastrzelił przynajmniej 100 osób. W ciągu 5 dni, zwanych przez Żydów „Operacją 10 000” około 10 000 Żydów, poprzez obóz tranzytowy w położonym nieopodal Kiełbasinie, zostało wysłanych głównie do Auschwitz.[42] |
182 | 19 stycznia 1943 | 1,200 | Warszawa | 832,658 | . |
183 | 20 stycznia 1943 | 1,200 | Warszawa | 833,858 | |
184 | 21 stycznia 1943 | 1,200 | Warszawa | 835,058 | |
185 | 22 stycznia 1943 | 1,200 | Warszawa | 836,258 | |
188 | 25 stycznia 1943 | 2,200 | Jasionówka | 838,458 | |
203 | 9 lutego 1943 | 2,000 | Białystok, getto | 840,458 | Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych |
204 | 10 lutego 1943 | 2,000 | Białystok, getto | 842,458 | Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych |
205 | 11 lutego 1943 | 2,000 | Białystok, getto | 844,458 | Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych |
206 | 12 lutego 1943 | 2,000 | Białystok, getto | 846,458 | Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych |
207 | 13 lutego 1943 | 2,000 | Białystok, getto | 848,458 | Fahrplananordnung Nr 552; Białystok – Treblinka 21 wagonów osobowych |
208 | 14 lutego 1943 | 4,400 | Grodno, getto (obecnie Białoruś) | 852,858 | Fahrplananordnung Nr 552; Grodno – Treblinka. Ostateczna likwidacja getta, zwana „Operacją 5 000”. Ofiary zostały wysłane trzema pociągami, co zostało uzgodnione w Berlinie 15.01.1943 r. Dodatkowy pociąg – Pj 165, wyjechał z Grodna do Treblinki 16.02.1943 r.[42] |
233 | 11 marca 1943 | Bułgarskie wojsko i policja deportowało 11 343 Żydów z okupowanej przez Bułgarię Tracji, Macedonii i serbskiego Pirot na tereny okupowane przez Niemcy. Było to wypełnienie porozumienia pomiędzy SS a przedstawicielami bułgarskiego rządu. SS i policja niemiecka deportowały tych Żydów do Treblinki, gdzie natychmiast po przyjeździe niemal wszyscy zostali zamordowani w komorach gazowych. [11][43] | |||
244 | 22 marca 1943 | 2,338 | Skopje, Bułgaria | 855,196 | |
247 | 25 marca 1943 | 2,402 | Skopje, Bułgaria | 857,598 | Pociąg nr Da. 102 - z Wiednia, 25 wagonów pasażerskich |
248 | 26 marca 1943 | 857,598 | Fahrplananordnung Nr 567; transport z Rzeszy Niemieckiej; pociąg nr Da. 101- transport z Salonik (?) do Treblinki, 46 wagonów pasażerskich | ||
249 | 27 marca 1943 | 857,598 | Fahrplananordnung Nr 567; transport z Rzeszy Niemieckiej, 2 pociągi 27 i 28 marca 1943r. po 40 wagonów pasażerskich - zapewne są to transporty Żydów greckich; być może pokrywają się z innymi transportami | ||
250 | 28 marca 1943 | 1,485 | Kavalla, Macedonia (dołączono Żydów z Thasos i Eleftheroupoli) | 859,083 | transport wyruszył 7 marca 1943; trasa: Kavalla - Drama - Sidirokastro - Simitli - Gorna Dzhumaya - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (21.03.1943) |
250 | 28 marca 1943 | 607 | Drama, Macedonia | 859,690 | transport wyruszył 5-6 marca 1943; trasa: Drama - Sidirokastro - Simitli - Gorna Dzhumaya - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (21.03.1943) |
250 | 28 marca 1943 | 500 | Seres, Macedonia (dołączono Żydów z Nea Zichni) | 860,190 | transport wyruszył 5 marca 1943; trasa: Seres - Sidirokastro - Simitli - Gorna Dzhumaya - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (25.03.1943) |
250 | 28 marca 1943 | 927 | Komotini, Tracja (dołączono Żydów z Alexandroupolis) | 861,117 | transport wyruszył 5 marca 1943; trasa: Alexandroupolis - Sidirokastro - Simitli - Dupnitsa - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (21.03.1943) |
250 | 28 marca 1943 | 538 | Xanthi, Tracja | 861,655 | transport wyruszył 7 marca 1943; trasa: Xanthi - Sidirokastro - Simitli - Dupnitsa - Lom - Wiedeń (Lom - Wiedeń statkiem) - (22.03.1943) |
251 | 29 marca 1943 | 2,404 | Skopje, Bułgaria | 864,059 | Pociąg nr Da. 102, 44 wagony pasażerskie |
253 | 1 kwietnia 1943 | Skopje, Bułgaria | 864,059 | Pociąg nr Da. 203, 19 wagonów pasażerskich | |
272 | 19 kwietnia 1943 | 7,000 | Warszawa | 871,059 | Wybucha powstanie w getcie warszawskim. |
283 | 1 maja 1943 | Węgrów | 871,059 | Do Treblinki trafia Berek Lajcher, jeden z przywódców powstania w Treblince. Zakończenie likwidacji getta w Węgrowie. | |
377 | 2 sierpnia 1943 | Wybuch powstania w Treblince. Około 300 więźniów, przymusowych robotników obozu, świadomych tego, że SS wkrótce ich zabije, zorganizowało powstanie. Początkowo planowane na 15.06, zostało przesunięte ze względu na wybuch granatu w rozbieralni. Więźniowie po cichu wynieśli broń ze zbrojowni, później podłożyli ogień w barakach i przypuścili szturm na główną bramę obozu. Setki z nich próbowało uciekać przez ogrodzenie z drutu kolczastego i gałęzi sosnowych, ale SS-mani i ukraińscy strażnicy dwie trzecie uciekających zabili salwami karabinów maszynowych. Około 100 więźniom udało się uciec, mimo pogoni prowadzonej samochodami i konno. Wstrzymało to na około miesiąc transporty oraz mordowanie w komorach gazowych.[11] | |||
393 | 18 sierpnia 1943 | Białystok, getto | Wybucha powstanie w getcie białostockim[10]. | ||
396 | 21 sierpnia 1943 | 7,600 | Białystok, getto | 878,659 | Fahrplananordnung Nr 290 Białystok – Treblinka; 2 pociągi (Pj. 207 i Pj. 208), 38 wagonów towarowych i 2 pasażerskie w każdym pociągu |
397 | 22 sierpnia 1943 | Białystok, getto | 878,659 | Fahrplananordnung Nr 290 Białystok – Treblinka; 2 pociągi (Pj. 209 i Pj. 210), 38 wagonów towarowych i 2 pasażerskie w każdym pociągu | |
398 | 23 sierpnia 1943 | Białystok, getto | 878,659+ | Fahrplananordnung Nr 290 Białystok – Treblinka; 1 pociąg (Pj. 211), 38 wagonów towarowych i 2 pasażerskie. Ostatni transport Żydów do Treblinki. Wszystkich zabito zaraz po przyjeździe.[11] | |
Przypisy
[1]a b c Clancy Young, “Treblinka Death Camp Day-by-Day” H.E.A.R.T – Holocaust Education & Archive Research Team. Tables with record of daily deportations. Dostęp 5 listopada 2015.
[2] Arad, Yitzhak. Belzec, Sobibor, Treblinka Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1987.
[3] Gutman, Israel, The Jews of Warsaw 1939–43. The Harvester Press, Brighton, 1982.
[4] Biuletyn Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich W Polsce – Wydawnictwo Prawnicze, 1960.
[5] Donat, Alexander, The Death Camp Treblinka. Holocaust Library, New York, 1979.
[6] Friedländer, Saul. The Years of Extermination: Nazi Germany and the Jews, 1939-1945 (2007). Page 430.
[7] Abraham Lewin. A Cup of Tears: A Diary of the Warsaw Ghetto, ed. Antony Polonsky (Oxford, 1988), p. 148. [wyd. polskie: Abraham Lewin, Dziennik, ŻIH 2016].
[8] Marek Edelman, The Warsaw Ghetto Uprising.
[9] J.A. Młynarczyk, “Akcja Reinhardt” w gettach prowincjonalnych dystryktu warszawskiego 1942-1943. [w:] Prowincja. Noc, IFIS PAN 2007.
[10] Jewish Virtual Library, Chronology of Jewish Persecution: 1942 West Bloomfield, MI. Source: Holocaust Memorial Center.
[11] a b c d e Treblinka: Chronology.
[12] Treblinka Death Camp, with photographs, Ounsdale, PDF (2.2 MB).
[13] David E. Sumler, A history of Europe in the twentieth century. Dorsey Press, ISBN 0-256-01421-3.
[14] a b Arad, Yitzhak. Ibidem. Page 97.
[15] BBC History of World War II. Auschwitz; Inside the Nazi State. Part 3, Factories of Death.
[16] Robert Kuwalek and Carmelo Lisciotto (2007). “Czestochowa”. H.E.A.R.T.Holocaust Education & Archive Research Team, dostępne na stronie: www.holocaustresearchproject.org. HolocaustResearchProject.org. Retrieved 10 May 2014. By June 1942 the ghetto’s population had increased to around 40-50,000.Emil Kerenji (2014). Jewish Responses to Persecution: 1942–1943. Rowman & Littlefield. pp. 46, 53, 76/77. ISBN 1442236272. Retrieved 21 December 2014.
[17] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[18] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[19] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[20] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[21] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[22] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[23] Emil Kerenji (2014). Jewish Responses to Persecution: 1942–1943. Rowman & Littlefield. pp. 46, 53, 76/77. ISBN 1442236272. Retrieved 21 December 2014.
[24] ARC (22 April 2006).“Strawczynski / Strawczynski, Oscar, Zygmunt, Guta and Abus”. Treblinka Roll of Remembrance. DeathCamps.org. Retrieved 21 December 2014.
[25] Oscar Strawczynski (1943). “Ten Months in Treblinka! The Oscar Strawczynski Story”. H.E.A.R.T 2009. HolocaustResearchProject.org. Retrieved 21 December2014.
[26] AŻIHRelacje pisemne złożone w Archiwum Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie; podawany jest numer zeznania oraz pokrewieństwo osoby składającej relację z osobą zmarłą (jeśli jest znane). rel. 301/71
[27] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[28] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[29] H.E.A.R.T (2007). “Piotrkow Trybunalski: The First Ghetto in Occupied Poland”. HolocaustResearchProject.org. Retrieved May 10, 2014.
[30] Yitzhak Arad (1999). Belzec, Sobibor, Treblinka: The Operation Reinhard Death Camps. Indiana University Press.p. 134. ISBN0-253-21305-3. Retrieved July 5, 2011.
[31] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[32] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[33] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[34] Z drugiego transportu z Siemiatycz (były dwa – 2 i 7 listopada 1942) 152 mężczyzn skierowano do pracy w obozie pracy Treblinka I. Przeżyło dwóch. (Zob. Miriam Kuperhand and Saul Kuperhand, Shadows of Treblinka, wyd. University of Illinois Press 1998, s. 109).
[35] AŻIHRelacje pisemne złożone w Archiwum Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie; podawany jest numer zeznania oraz pokrewieństwo osoby składającej relację z osobą zmarłą (jeśli jest znane)., rel. 301/1256
[36] a b “Kielbasin Transit Camp”. Cities and Towns Where Those in Kielbasin Came From. 2014 Geni.com. Retrieved 9 May 2014.
[37] a b Arad, pp. 392-395. “Kelbasin: November 10 – December 15, 1942 (38,900 victims)”. Deportatitions to Treblinka From The Generalgouvernement and Bialystok General District. KehilaLinks.JewishGen.org – Information about the Deportation Statistics. Retrieved 9 May 2014.
[38] “The German occupation – 4: temporary camp outside the city of Wolkowysk”. Liquidation of the Ghettos and the Deportations to the Camps (November 2, 1942—March 12, 1942). Lost Jewish Worlds. Retrieved 9 May 2014.
[39] a b Yitzhak Arad (1999), p.356.
[40] The People vs. Kurt Wiese and Heinz Errelis Accused of Murder. Verdict and Judgment. Cologne District Court, Federal Republic of Germany, June 27, 1968. See: “Operation 10,000” in chapter “Deportation of Jews from Grodno”.
[41] Excerpts from the Bielefelf Trial. Final Verdict. Cologne District Court, Federal Republic of Germany, 1968. See: “Operation 5,000” in chapter “The Final Liquidation and Removal, February 1943”.
[42] AŻIHRelacje pisemne złożone w Archiwum Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie; podawany jest numer zeznania oraz pokrewieństwo osoby składającej relację z osobą zmarłą (jeśli jest znane)., rel. 301/1276
[43] Yad Vashem – The World Holocaust Remembrance Center
[44] – Dokument Fahrplananordnung nr 594, Generaldirektion der Ostbahn (Kraków, 21 września 1942 r.). Pociąg kursował na trasie Częstochowa-Treblinka. Wyjeżdżał z Częstochowy w dniach 22.09, 25.09, 28.09, 1.10, 4.10 i 7.10 o godzinie 12:29 i przez Koluszki, Warszawę Gdańską i Małkinię docierał następnego dnia do Treblinki o 5:25. Wracał następnego dnia o godzinie 10:10, docierając do Częstochowy o godz. 0:19.
[45] Meir Garbarz Grover, Yizkor to Jewish Konstantynow Podlaski, 218, s. 5
[46] https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/m/584-mlawa/99-historia-spolecznosci/137690-historia-spolecznosci
[47] Wywiad USC VHAUSC (University of South California) Shoah Foundation, Visual History Archive® to portal internetowy USC Shoah Foundation, który umożliwia użytkownikom przeszukiwanie i przeglądanie ponad 55 000 nagrań wideo osób, które przeżyły Holocaust i świadków ludobójstwa.Archive. USC zbiera ustne relacje osób, które przeżyły Holocaust. Podawany jest numer zeznania oraz pokrewieństwo osoby składającej relację z osobą zmarłą (jeśli jest znane). More 1418 – Beno Benari. Benari był w tym transporcie i udało mu się wyskoczyć z pociągu wraz z 6 innymi Żydami. Jechał w wagonie osobowym.
[48] Wspomnienia Jana Ciszkowskiego [w:] Nasza Kołbiel 2/2019,s. 20